Doskonalenie umiejętności komunikowania się lekarzy z pacjentami innowacyjną drogą do zapewnienia wyższej jakości opieki zdrowotnej, lepszych wyników leczenia pacjentów oraz obniżenia kosztów leczenia
Nazwa instytucji finansującej: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Informacja o finansowaniu lub dofinansowaniu zadania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych: Finansowanie ze środków budżetu państwa
Rodzaj dotacji budżetowej lub nazwa programu lub funduszu: Program Ministra Edukacji i Nauki „DIALOG”
Nazwa zadania/projektu: Doskonalenie umiejętności komunikowania się lekarzy z pacjentami innowacyjną drogą do zapewnienia wyższej jakości opieki zdrowotnej, lepszych wyników leczenia pacjentów oraz obniżenia kosztów leczenia
Wartość finansowania lub dofinansowania i całkowita wartość zadania/projektu: Wartość dofinansowania: 223 527,00 PLN, całkowita wartość: 227 007,00PLN
Kierownik zadania/projektu: dr Anna Ratajska, aniarat@wp.pl
Nazwa jednostki realizującej zadanie/projekt: Centrum Komunikacji Klinicznej UKW
Okres realizacji: od 26.11.2018 do 25.11.2022
Nr umowy/decyzji: umowa nr 0259/DLG/2018/10
Status zadania/projektu: w trakcie realizacji
Obsługa administracyjno-finansowa zadania/projektu: Dział Nauki UKW
Krótki opis zadania/projektu:
Celem jest udoskonalenie umiejętności komunikowania się w relacji lekarz-pacjent poprzez wyposażenie lekarzy w umiejętności komunikowania się z pacjentem zgodnie z opartymi na dowodach naukowych Wytycznymi Calgary-Cambridge, które od lat wykorzystywane są w nauczaniu i uczeniu się umiejętności komunikacji z pacjentem w Europie i na świecie. Umiejętności komunikowania się są fundamentalną umiejętnością kliniczną, nie tylko w medycynie, oraz nieocenioną umiejętnością kliniczną praktykujących lekarzy.
Badania wskazują, że jakość komunikacji w relacji pracownika opieki zdrowotnej z pacjentem wywiera mierzalny wpływ na relację terapeutyczną między lekarzem i pacjentem oraz wpływa w głównej mierze na dokładność oraz skuteczność pracy klinicysty. Badania pokazują również, że dobra komunikacja wpływa na trafność diagnostyczną, efektywne wykorzystanie czasu oraz zadowolenie pacjentów. Dobra komunikacja wpływa na obniżenie liczby wystawianych skierowań na badania specjalistyczne i testy laboratoryjne oraz poziom zrozumienia i akceptacji zaleceń lekarskich wśród pacjentów, co w znacznym stopniu pomaga obniżyć koszty leczenia.