Projekty na UKW

Światy historyczne jako transmedialne 'storyworlds' wspólne dla literatury oraz narracyjnych, teatralnych i komputerowych gier fabularnych

Nazwa instytucji finansującej: Narodowe Centrum Nauki
Informacja o finansowaniu lub dofinansowaniu zadania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych: Finansowanie ze środków budżetu państwa
Rodzaj dotacji budżetowej lub nazwa programu lub funduszu: OPUS-20
Nazwa zadania/projektu: Światy historyczne jako transmedialne 'storyworlds' wspólne dla literatury oraz narracyjnych, teatralnych i komputerowych gier fabularnych. Teoria i studia przypadków w ujęciu narratologii i dyskursów dziedzictwa
Wartość finansowania lub dofinansowania i całkowita wartość zadania/projektu: 204 840,00 PLN
Kierownik zadania/projektu: dr Michał Łukasz Mochocki, mochocki@ukw.edu.pl
Nazwa jednostki realizującej zadanie/projekt: Katedra Literatur Anglojęzycznych Wydziału Literaturoznawstwa UKW
Okres realizacji: 12.07.2021-11.07.2023
Nr umowy/decyzji: UMO-2020/39/B/HS2/01999
Status zadania/projektu: w trakcie realizacji
Obsługa administracyjno-finansowa zadania/projektu: Dział Nauki
Krótki opis zadania/projektu:

W ostatnich latach, wiele uwagi poświęcamy fantastycznym światom transmedialnym. Niezależnie czy chodzi o Tolkiena, Wiedźmina, czy Gwiezdne Wojny, oczarowuje nas to, jak świat narracji objawia się różnie w wielu instancjach prezentowanych nam w różnych mediach. Dziedzina transmedialnej narratologii bada światy narracji (storyworlds), zwłaszcza to jak różne historie w jednym świecie, ale opowiadane w różnych mediach, inaczej kształtują doświadczenia tegoż świata u publiczności, każdorazowo stosując możliwości specyficzne dla danego medium.

Można także stwierdzić, że literatura historyczna - jak i naukowa historiografia - wprowadza nas do swego rodzaju świata narracji (storyworld). Konkretne konteksty historyczne, na przykład Rzeczpospolita Obojga Narodów, są swoistymi światami narracji, prezentowanymi przez rozmaite dzieła i w różnych mediach. W miarę jak publiczność doświadcza coraz to kolejnego dzieła, rozwija się znajomość świata narracji, wydarzeń i postaci które go zaludniają, oraz ogólnych struktur stanowiących jego fundament. Jednakże o ile historyczny świat narracji bazuje na realnych kontekstach historycznych, relacje tego świata z historią są skomplikowane. Literatura historyczna nieraz intencjonalnie odbiega od faktów historycznych, i robi tak z wielu powodów. Nowa wiedza sprawia że coraz bardziej niuansujemy pojmowanie idei historycznej dokładności i autentyczności - pokrewnych, ale bynajmniej nie tożsamych. Dziedzina heritage studies bada to, jak te wiążą się w skomplikowanych debatach wokół indywidualnych i wspólnotowych wartości, dziedzictwa, i ideologii, w kontekście dziedzictwa kulturowego i historii.

Dotychczas transmedialna narratologia i heritage studies rzadko korzystały wzajemnie ze swoich metodologii. Ten projekt dąży do połączenia tych dwóch metodologii i perspektyw w jednym studium, aby skuteczniej przebadać historyczne gry i powieści. Budując na koncepcji kontekstów historycznych jako światów narracji, projekt analizuje dwa takie przypadki, amerykański Dziki Zachód oraz Rzeczpospolitą Obojga Narodów, w czterech mediach fabularnych: powieści, narracyjnych grach fabularnych (RPG), teatralnych grach fabularnych (larp), i grach cyfrowych. W ten sposób, projekt bada różne sposoby, na jakie te cztery media kształtują zaangażowanie publiczności. Po pierwsze - jak konstruują, reprezentują, i symulują określony kontekst historyczny. Po drugie, w jaki sposób poszczególne instancje tych historycznych światów narracji wiążą się z debatami trwającymi wokół dziedzictwa kulturowego.

Dziedzictwo jest „twórczym spotkaniem z przeszłością w teraźniejszości” (Harrison, 2013). Poprzez analizę dwóch historycznych kontekstów jako transmedialne storyworlds, ten projekt szczegółowo zbada aspekty takiego “twórczego spotkania”, które ma miejsce zawsze, gdy ludzie prezentują swoje osobiste wizje historii w jakimkolwiek medium. Wyniki projektu zostaną zaprezentowane na trzech konferencjach, w trzech artykułach naukowych, a ostatecznie w książce, stanowiącej wkład do dziedzin badań nad grami historycznymi i literaturą historyczną.

Logotypy: Flaga i godło Polski - Narodowe Centrum Nauki